Het is voor uw gezondheid en veiligheid van belang dat er door andere artsen in uw medisch dossier kan worden gekeken. Dit kan bijvoorbeeld nodig zijn op de huisartsenpost. Daar kan men dan zien welke medicijnen u gebruikt, welke medische problemen u heeft of heeft gehad, en waar u eventueel allergisch voor bent. Tot 1 januari 2013 was dat mogelijk. Daarvoor is enkele jaren geleden in een landelijke campagne door iedereen toestemming gegeven en kon men alleen aangeven wanneer men daar bezwaar tegen had. Na 1 januari 2013 moet iedereen aan de eigen huisarts persoonlijk toestemming geven voor inzage in zijn of haar dossier. Daarbij gaat het in eerste instantie om de inzagemogelijkheid op de huisartsenpost, alleen door hulpverleners aldaar. Het is nog onzeker of en hoe dat in de komende jaren uitgebreid zal worden.
Het is aan ons om van zoveel mogelijk patiënten dit “akkoord” te krijgen. Dat kan door middel van het invullen van een formulier op de praktijk. U mag het ook telefonisch aan ons doorgeven.
Wij willen dan het volgende van u weten: naam, adres, geboortedatum en of u akkoord of niet akkoord gaat met het beschikbaar stellen van uw dossier voor inzage door andere zorgaanbieders. Voor kinderen tot 16 jaar mogen de ouders de opgave doen. Kinderen boven de 16 jaar moeten dit zelfstandig doen.
U mag ons hiervoor bellen op: 074 2912131
U kunt zich ook digitaal aanmelden via de volgende website: www.ikgeeftoestemming.nl.
Het is mogelijk om, naast het al jaren bestaande inzagerecht, digitaal inzage te krijgen in het medisch dossier.
U kunt inzage krijgen door u te registreren via Mijn Gezondheid.net. Kijk hiervoor op http://home.mijngezondheid.net hoe u een account kunt aanmaken.
Als u eenmaal een account heeft koppelen wij dit aan uw medisch dossier waardoor u bepaalde gedeeltes van het medisch dossier kunt inzien.